Fenomenem myśli Montessori jest postrzeganie dziecka jako niepowtarzalnej indywidualności i stworzenie dla niego najbardziej optymalnych warunków rozwoju.
Głównymi zadaniami metody Montessori są:
- uczenie przez działanie – dzieci zdobywają wiedzę i praktyczne umiejętności poprzez własną aktywność;
- samodzielność – dzieci samodzielnie wybierają rodzaj, miejsce, czas i formę pracy;
- obserwacja – jest kluczem dorosłych do poznania świata dziecka. Nauczyciel obserwuje postępy i trudności dziecka;
- indywidualny tok rozwoju każdego dziecka – dziecko pracuje według własnego tempa i możliwości, podejmuje zadania, do których jest już gotowe.
Istotnym wyznacznikiem materialnego przygotowania otoczenia są pomoce rozwojowe, które dzielą się na:
- pomoce do praktycznych ćwiczeń,
- pomoce zmysłowe,
- pomoce do edukacji matematycznej,
- pomoce do edukacji językowej,
- pomoce do wychowania kosmicznego.